Wizerunek firmy bezpośrednio przekłada się na jej pozycję na rynku, a co za tym idzie również na osiągane obroty i zyski. Dlatego trzeba o niego dbać, stale działając na rzecz jego budowy. Ważnym aspektem tych działań pozostaje wykazanie wysokich standardów przestrzegania przez firmę prawa. Zapoznanie się z poniższym tekstem pozwoli Ci zrozumieć:

  • w jaki sposób standardy przestrzegania prawa wpływają na wizerunek firmy,co zrobić,
  • aby zbudować markę gwarantującą sukces w biznesie,
  • dlaczego audyty prawne są istotne dla budowy marki.

Marka firmy – wszystko, co musisz wiedzieć:

  • Jest to kluczowy element, który przesądza o sukcesie przedsiębiorstwa, gdyż pozwala na jego identyfikację wśród klientów oraz wyróżnienie się na tle konkurencji,
  • Budowa marki to działanie wielowątkowe, w którym oprócz dobrego PR liczy się zgodność z prawem działalności,
  • Jedną z konsekwencji nieprzestrzegania prawa przez przedsiębiorcę może okazać się załamanie marki.

Spis treści

  • Wizerunek firmy jako odbicie jej zgodności z prawem
  • Zgodność z przepisami prawa jako element reputacji firmy
  • Jakie działania prawne mogą wspierać wizerunek firmy?
  • Rola audytów prawnych w budowaniu wizerunku firmy
  • Przykłady naruszeń prawa i ich wpływ na wizerunek firmy
  • Jak firma może zyskać na przestrzeganiu prawa?

Kreowanie wizerunku marki to złożone zadanie, wymagające profesjonalnego podejmowania wielu różnych inicjatyw. Pozytywny wizerunek firmy zawsze jest wypadkową wielu czynników, na które składa się: 

  • zaufanie klientów, 
  • społeczna odpowiedzialność biznesu, 
  • kampanie w mediach społecznościowych, 
  • dobre relacje z partnerami biznesowymi, 
  • identyfikacja wizualna, 
  • wyróżnianie się na tle konkurencji. 

Poza tym niezbędne jest stałe zarządzanie wizerunkiem firmy, tak aby na bieżąco reagować na ewentualne zmiany i kryzysy. W kwestiach tych nie wolno zapominać o zgodności z prawem działalności jako jej ważnym atucie. Jak to wykorzystać? Zapraszam do lektury tekstu, w którym odpowiem na to pytanie!

Wizerunek firmy jako odbicie jej zgodności z prawem

W klasycznym ujęciu wizerunek firmy to sposób, w jaki jest ona postrzegana przez otoczenie, zwłaszcza przez klientów oraz kontrahentów. Pozytywny wizerunek marki – na którym powinno zależeć każdemu przedsiębiorcy – jest efektem działań składających się na proces budowania obrazu, w którym ogromną rolę odgrywa zadowolenie lojalnych klientów oraz wysoka jakość produktów i usług oferowanych przez przedsiębiorstwo. 

Oczywiście zawsze można poprawić wizerunek firmy, ale najważniejsze jest podejmowanie stałej i konsekwentnej pracy na rzecz jego budowy.

Niekiedy przedsiębiorcom wydaje się, że do zbudowania silnej marki wystarczy podjęcie działań czysto marketingowych, zwłaszcza z wykorzystaniem nowoczesnych technologii i za pośrednim mediów społecznościowych. Owszem, tego rodzaju działania są niezbędne, ale obecnie nie wystarczają do tego, aby budowanie wizerunku marki zakończyło się sukcesem. Równie ważna, a niekiedy wręcz istotniejsza, jest reputacja firmy. Ogromne znaczenie ma tutaj to, jak działa przedsiębiorstwo. Oznacza to, że:

  • funkcjonowanie przedsiębiorstwa zgodnie z prawem jest atutem, który należy wykorzystać, aby zbudować silny wizerunek marki,
  • osoby odpowiedzialne za budowę marki firmy powinny nauczyć się strategicznego podejścia oraz spójnej komunikacji pozwalającej na przekonujące przedstawienie zalet firmy,
  • reputacja przedsiębiorstwa nie zostanie ugruntowana, jeżeli nie postawi się na zapewnienie wysokiego poziomu zgodności funkcjonowania firmy z przepisami odnoszącymi się do ochrony środowiska oraz danych osobowych.
„W istocie wizerunek firmy, zaufanie klientów oraz reputacja przedsiębiorstwa to ściśle ze sobą związane zagadnienia.”

Zgodność z przepisami prawa jako element reputacji firmy

bezpośrednio przekłada się budowanie pozytywnego wizerunku firmy. Wiele firm o ugruntowanej pozycji na rynku posiada w swojej strukturze całe działy compliance, zajmujące się zapewnieniem zgodności działalności przedsiębiorstwa z przepisami prawa oraz z innymi standardami. Zaniedbania w tym obszarze mogą prowadzić do:

  • długotrwałych i uciążliwych kontroli,
  • nałożenia kar przez organy państwowe,
  • konieczności prowadzenia sporów sądowych,
  • utraty reputacji firmy,
  • odstraszenia potencjalnych inwestorów.

Trudno mieć wątpliwości, że skutki te mogą wręcz: 

  • zrujnować wizerunek firmy, 
  • negatywnie wpływając na decyzje zakupowe klientów, 
  • utrwalić firmę w złym świetle w oczach konsumentów. 

Co więc zrobić, aby zapobiec ziszczeniu się takiego scenariusza?

Jakie działania prawne mogą wspierać wizerunek firmy?

Skoro do osiągnięcia sukcesu w złożonym procesie, jakim jest budowanie pozytywnego wizerunku firmy niezbędne jest zapewnienie zgodności z prawem jej działalności, właściciel przedsiębiorstwa powinien:

  • opracować wewnętrzne procedury zapewniające zgodność z prawem wszelkich inicjatyw podejmowanych w ramach działalności biznesowej,
  • w sytuacjach kryzysowych od razu reagować tak, aby zminimalizować straty w wizerunku firmy,
  • na bieżąco obserwować i analizować opinie klientów,
  • skoordynować działania wizerunkowe z compliance.

Oczywiście nie chodzi tutaj jedynie o naruszenie prawa gospodarczego. W umysłach odbiorców naruszenie szeregu innych norm prawnych zapisuje się jako wręcz proste zaprzeczenie pozytywnego wizerunku marki. 

latego proces analizy compliance musi skupiać się na szeroko pojętej zgodności funkcjonowania firmy z prawem, ze szczególnym naciskiem na przetwarzanie danych osobowych oraz ochronę środowiska naturalnego.

Rola audytów prawnych w budowaniu wizerunku firmy

Jeżeli działania mające za cel budowanie pozytywnego wizerunku firmy mogą zostać zrujnowane poprzez naruszenie prawa gospodarczego oraz innych norm prawnych, to w firmie warto okresowo przeprowadzać audyty prawne. Pozwalają one na:

  • zminimalizowanie ryzyka prawnego,
  • przeciwdziałanie naruszeniom prawa,
  • podniesienie standardu obsługi klienta,
  • wdrożenie inicjatyw służących budowaniu zaufania.

Działania podejmowane po to, aby budowanie wizerunku firmy przyniosło spodziewany rezultat, zawsze muszą być profesjonalne. Również w kwestii audytów. Jeżeli wizerunek firmy ma na nich skorzystać, konieczne trzeba je powierzać prawnikom wyspecjalizowanym w badaniu przestrzegania prawa przez firmy. W przeciwnym razie wyniki audytu mogą być mało użyteczne.

Przykłady naruszeń prawa i ich wpływ na wizerunek firmy

Kształtowanie wizerunku firmy na przykładzie przedsiębiorstw, które ze względu na brak staranności w przestrzeganiu prawa poniosły niepowetowane straty w swoim wizerunku jest niezwykle pouczające. 

Wystarczy przywołać liczne przypadki, w których firmom nie udało się ustrzec danych osobowych swoich klientów przed dostępem do nich przez osoby nieuprawnione. Imiona i nazwiska, adresy zamieszkania, numery PESEL, wyniki badań laboratoryjnych, numery telefonów – jeżeli przedostaną się one poza wąski krąg zaangażowanych pracowników w ochronę danych osobowych, najpewniej przekreślą wszelkie pozytywne doświadczenia klientów.

Ponadto obecnie dla opinii publicznej coraz większego znaczenia nabiera ochrona środowiska naturalnego. Zbudowanie firmy przyjaznej dla natury to prawdziwe wyzwanie, ale jeżeli uda mu się sprostać, to wówczas marka staje się naprawdę solidną podstawą dla sukcesu biznesowego. Kształtowanie wizerunku firmy na przykładzie największych światowych korporacji jasno dowodzi, że ochrona środowiska powinna być tutaj jednym z priorytetów, dodatkowo świetnie sprzedającym się w mediach społecznościowych.

Autor artykułu: Ewa Madejewska; adwokat